Praktijkexamen tips rijschool Rotterdam

Praktijkexamen

De meest voorkomende fouten tijdens het praktijkexamen

Voorkom deze fouten en slaag in één keer voor je rijbewijs

Het praktijkexamen is waarschijnlijk één van de spannendste en belangrijkste momenten in je leven. Het liefst slaag je natuurlijk in één keer, maar dat lukt helaas niet iedereen. Rijschool Rotterdam Botlek vertelt jou in dit artikel wat de meest gemaakte fouten zijn tijdens het praktijkexamen. Daarmee hopen we natuurlijk dat jij deze fouten niet maakt en zo de kans vergroot dat je je rijbewijs in één keer haalt.

Kijkgedrag

Tijdens je rijlessen heeft jouw rijinstructeur waarschijnlijk heel vaak uitgesproken dat kijken tijdens het autorijden erg belangrijk is. Misschien vond je dat af en toe zelfs wel een beetje vervelend. Houd er tijdens het praktijkexamen rekening mee dat de examinator – ongemerkt – voortdurend in de gaten houdt of jij wel goed kijkt. Vaak zijn examenkandidaten zo zenuwachtig dat ze tijdens het praktijkexamen niet meer kijken zoals ze het in de lessen geleerd hebben. Het allerbelangrijkste is de juiste balans tussen het uitvoeren van bepaalde bijzondere verrichtingen en het in je spiegels kijken. Het is daarbij belangrijk om te onthouden dat je niet te haastig in je spiegels kijkt, maar ook zeker niet te lang. Het is voor de examinator belangrijk dat jij aantoont in elke verkeerssituatie het overzicht te bewaren.

Plaats op de weg

Zoals je ondertussen vast weet rijden we in Nederland het liefst zoveel mogelijk aan de rechterkant van de weg. In sommige gevallen kan het zo zijn dat een situatie erom vraagt om niet volledig aan de rechterkant te rijden. Bijvoorbeeld als je moet uitwijken voor een fietser, een geparkeerde auto of andere obstakels aan de rechterkant van de weg. Het is heel belangrijk dat je tijdens het passeren van andere weggebruikers of obstakels voldoende afstand houdt, zodat er geen gevaarlijke situaties ontstaan. Ook als je gaat voorsorteren hoef je natuurlijk niet altijd aan de rechterkant van de weg te rijden. Let er wel op dat je altijd op tijd en op de juiste manier voorsorteert, zodat je nooit een afslag mist of een door de examinator gegeven opdracht niet (goed) kunt uitvoeren. Tot slot: kom tijdens het praktijkexamen niet te nonchalant over door te ruime of te krappe bochten te nemen.

Bijzondere verrichtingen

Veiligheid staat voorop tijdens het uitvoeren van bijzondere manoeuvres. Het wil tijdens het praktijkexamen nog weleens gebeuren dat een examenkandidaat zo gefocust is op de handeling dat hij of zij vergeet dat al het overige verkeer voorrang heeft. Als jij tijdens het praktijkexamen een bijzondere verrichting moet uitvoeren, maar je hebt niet goed gekeken of het veilig genoeg is om de handeling uit te voeren, zou het zomaar eens kunnen betekenen dat je gezakt bent. Vergeet nooit dat al het overige verkeer voorrang heeft als jij een bijzondere verrichting gaat uitvoeren. Kijk dus voor, maar ook tijdens het uitvoeren van een bijzondere manoeuvre, altijd of er geen overig verkeer aankomt.

Snelheid

Net zoals met in de spiegels kijken, is het ook op het gebied van snelheid tijdens het praktijkexamen belangrijk de juiste balans te vinden. Je weet dat je altijd moet proberen volgens de maximaal toegestane snelheid te rijden. Op deze manier rijd je mee met het verkeer voor je en houd je het overige verkeer achter je niet onnodig op. Te angstig gedrag kan ervoor zorgen dat je langzamer rijdt dan is toegestaan. En als je juist wilt bewijzen dat je helemaal geen angst hebt, vergroot je de kans dat je te hard gaat rijden. Te hard en/of te zacht rijden is niet goed, daarom is het vinden van de juiste balans zo belangrijk. Probeer elke verkeerssituatie goed in te schatten, er adequaat op te reageren en je snelheid aan te passen als dat in een bepaalde situatie simpelweg veiliger is.

 

Praktijkexamen fouten Rijschool Rotterdam

 

Inhalen

Je zult tijdens het praktijkexamen altijd een stukje op de snelweg moeten rijden. Op de een of andere manier veranderen veel examenkandidaten als ze de snelweg op gaan. Dit komt doordat er ineens heel veel andere auto’s zijn en de snelheid een stuk omhoog moet. Als je tijdens het praktijkexamen een andere automobilist moet inhalen, zorg er dan voor dat je genoeg afstand houdt bij het inhalen. Zorg daarnaast ook voor genoeg snelheid tijdens het inhalen. Het is namelijk tijdens een inhaalactie helemaal geen probleem als je even iets harder rijdt dan de maximaal toegestane snelheid. Inhalen moet namelijk zo snel mogelijk gebeuren, zodat je het overige verkeer niet tot last bent.

Verkeersborden over het hoofd zien

Het is belangrijk om tijdens het praktijkexamen gefocust te blijven op de snelheid en het overige verkeer, maar vergeet niet om ook goed op de omgeving te letten. Een van de meest gemaakte fouten is dat examenkandidaten zo druk bezig zijn met alles dat ze de verkeersborden en andere markeringen op de weg over het hoofd zien. Om te controleren of jij deze verkeersregels wel in de gaten hebt, geeft de examinator je tijdens het praktijkexamen behoorlijk vage opdrachten. Zoals bijvoorbeeld: “Ga bij de eerstvolgende mogelijkheid rechtsaf.” Het zou zomaar kunnen dat de eerstvolgende mogelijkheid een straat is waar je niet met een auto in mag rijden. Blijf dus tijdens het praktijkexamen, maar natuurlijk ook daarna, altijd heel goed op verkeersborden en andere markeringen letten.

Onzekerheid

Besluitvaardigheid is heel erg belangrijk tijdens het praktijkexamen. Probeer zo besluitvaardig mogelijk te rijden en ook zo op de examinator over te komen. Kijk dus altijd goed voor je uit, om verkeerssituaties op het juiste moment in te schatten. Op deze manier zorg je ervoor dat je altijd tijdelijk en zo veilig mogelijk op een bepaalde situatie kan reageren. Je kunt je besluitvaardigheid in de auto vergroten door:

  1. aan te tonen dat je de auto goed beheerst
  2. er vertrouwen in te hebben dat jij de auto altijd de baas blijft
  3.  snelheden en afstanden goed in te schatten (gevaarherkenning)
  4. ver vooruit te kijken, zodat je op tijd de juiste beslissingen maakt
0 antwoorden

Plaats een Reactie

Meepraten?
Draag gerust bij!

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *